RS 2 LANGESUND’s Historie
1892: RS Langesund, Norges første redningsskøyte bestilt av: ”Langesund Kreds av Norsk Selskap til Skibrudnes Redning”
Byggekostn: Kr. 2500,-. Kr. 1200,- ble avsatt til drift.
1892 – 1893 : Bygget ved Porsgrund Baadbyggeri, Knardalstrand, Porsgrunn, Sjøsatt 31. januar 1893
1893 – 1913: NSSR tjeneste i Langesund
Første norske redningskøyteskipper var Ole Andreas Jensen.
Båten med mannskap reddet 102 personer, 39 båter og 3 skip og assistert 29 skip.
Innslept 3536 båter og 3 skip ( høyeste tall for NSSR’s skøyter).
1913 – 1937: Norsk sjøkartverk, losjibåt.
1937 – 1945 : Privat eie.
1945 : Forlenget og bygget om til fiskefartøy. En 40 hk. Union motor og vripropell ble montert.
Navneendring til ”MS Flinken”
1945 – 1975 : Fiskefartøy bl.a. i Rørvik.
1975 – 1989 : MS Flinken i opplag; den ligger delvis på land og er i dårlig forfatning.
1989 : Partsrederiet RS2 Langesund ble etablert av Niels Christian Bang, Anne Bang og
Bernt Strand. Båten blir kjøpt og gjenoppbygging besluttet.
1989 : Demontering av skøyta, frakt av materialene til Hardanger.
1989 – 1992 : Djupevåg Båtbyggeri v/Kristian Djupevåg, gjennoppbygger skøyta etter
oppmåling og original byggebeskrivelse samt Colin Archer’s tegninger.
1992 : Skroget blir slept til Holmestrand. Partsrederiet prefabrikkerer selv rigg,
beslag o.a. detaljer på Follum Gård på Ringerike.
1993 : 100 års jubileum for ”RS2 Langesund”.
Gjendøpning under Veteranredningskøyte-foreningens høstsamling i Horten.
Gudmor: Grete Rasmussen fra Redningsselskapets museum.
1993 – ca. 1996 : Innredningsarbeider, Partsrederiet v/ Bernt Strand
Skøyta besøker Langesund under Shantyfestivalen.
1996 – 2004 : Eiere av partsrederiet benytter skøyta som
Fritidsbåt og deltar på regattaer, festivaler, etc.
2004 : Grenland Group Langesund kjøper ”RS2 Langesund”.
2008 : Nye eiere er ”RS 2 Langesund Sameiet”, bestående av Grenland Havn, Grenland Group ASA , Bamble og Langesund Sparebank, Trosvikgubben AS, Bamble kommune og Langesundsfjorden Kystlag.
Mål og tekniske data:
VET tall= 0,88 ( 2008)
Skøyteklasse: 3-Større bruksbåter, større enn 33’
Eier: RS 2 Langesund Sameiet
Medlemskap: KNS( Kongelig Norske Seilforening)
Seilskøyeklubben ”Colin Archer”
Redningsselskapet / Kystpatruljen
Den Norske Veteranredningsskøyte Foreningen
Langesundsfjorden Kystlag
Båtbyggeri: Porsgrund Baatbyggeri v/ Thor Jenssen
Konstruktør: Colin Archer
Byggeår: 1893
Gjennoppbygging: 1993 Djupevåg Båtbyggeri
Byggemetode: Skrog: Kravell, furu
Dekk: Furu, drevet
Rigg: Tre, galv- Gaffel Cutter
Skrog:
Lengde over dekk: 13,5 m – ca. 45 fot
Lengde i vannlinjen: 12,0 m
Bredde: 4,86 m
Dypgående: 2,70 m
Innvendig ballast: 7,5 tonn bly
Vekt i kjølen: 7,5 tonn bly
Deplasement: 35 tonn
Motor: John Deere 140 hk., 520 kg
Propell: 78 cm, 3 – bladet seilrett
Storseil: 58 m2
Toppseil: 16 m2
Fokk: 20 m2
Klyver: 35 m2
Største seilføring: 129,0 m2
Seilduk i hovedeilene: Classic
Eier : ”RS2 Langesund Sameiet”
Langesundsfjorden Kystlag er driver av skøyta
Sponsor for Langesundsfjorden Kystlags RS2 Langesund blåtrøye f.o.m. 2016 er:
Last ned som PDF: